Δράσεις και σημεία αναφοράς
Δράσεις & Παραπομπές
| Διάρκεια ενότητας | 45 λεπτά |
| Πρόσθετη ανάγνωση | 90 λεπτά |
Σύντομη περιγραφή
Αυτή η υποενότητα παρέχει μια ολοκληρωμένη επισκόπηση των ενεργειών στις οποίες μπορούν να προβούν οι εκπαιδευτικοί και οι γονείς/κηδεμόνες όταν ένας έφηβος παρουσιάζει σημάδια ψυχολογικής δυσφορίας. Ξεκινά με τον προσδιορισμό των παραγόντων κινδύνου και των προστατευτικών παραγόντων που επηρεάζουν την ψυχική υγεία, βοηθώντας τους επαγγελματίες να διακρίνουν μεταξύ καταστάσεων που μπορούν να διαχειριστούν εντός του σχολικού περιβάλλοντος και εκείνων που απαιτούν παραπομπή σε ειδικούς ψυχικής υγείας. Δίνεται έμφαση στην κατανόηση των επιπέδων πρόληψης και στη γνώση του πότε και πώς να κλιμακώνονται οι ανησυχίες. Η υποενότητα προσφέρει πρακτικές στρατηγικές για τη διαχείριση της συμπεριφοράς στην τάξη με μια θετική, περιεκτική προσέγγιση, αποφεύγοντας τα τιμωρητικά μέτρα και ενισχύοντας αντ' αυτού τη συναισθηματική ρύθμιση, την ενσυναίσθηση και την αλληλεπίδραση με σεβασμό. Επιπλέον, εισάγει τη Γνωσιακή Συμπεριφορική Θεραπεία (ΓΣΘ) ως μια κοινή και τεκμηριωμένη θεραπεία που χρησιμοποιείται από τους ψυχολόγους, περιγράφοντας τα οφέλη και τις κατάλληλες ενδείξεις της. Παρέχονται επίσης οδηγίες σχετικά με τον τρόπο αξιολόγησης των επαγγελματιών ψυχικής υγείας και την αποφυγή ψευδοεπιστημονικών πρακτικών. Η υποενότητα ολοκληρώνεται με έμφαση στο σχολικό κλίμα, τονίζοντας τη σημασία της δημιουργίας υποστηρικτικών περιβαλλόντων μέσω της διαφορετικότητας, της ισότητας, της αυτοεκτίμησης, της συμμετοχής και της ασφάλειας. Ενθαρρύνει τις προληπτικές πολιτικές και τους μηχανισμούς έγκαιρης παρέμβασης, καθώς και τη συναισθηματική υποστήριξη και κατάρτιση του εκπαιδευτικού προσωπικού.
Στόχοι της ενότητας
- Υποστήριξη των διαδικασιών έγκαιρης παραπομπής και παρέμβασης σε περιπτώσεις ψυχικής δυσφορίας των εφήβων.
- Διάκριση ανάμεσα στα προβλήματα ψυχικής υγείας και τις ψυχικές διαταραχές.
- Προσδιορισμός των παραγόντων κινδύνου και των προστατευτικών παραγόντων για την ψυχολογική ευημερία των εφήβων.
- Προώθηση σχολικών οικοσυστημάτων χωρίς αποκλεισμούς και με συναισθηματική υποστήριξη.
- Εξοικείωση με τις τεκμηριωμένες παρεμβάσεις, ιδίως τη ΓΣΘ.
- Αξιοποίηση εργαλείων για τη θετική και αποτελεσματική διαχείριση της συμπεριφοράς στην τάξη.
Μαθησιακά αποτελέσματα
- Αναγνωρίζουν πότε πρέπει να παραπέμψουν έναν έφηβο σε επαγγελματία ψυχικής υγείας.
- Κατανοούν τις αρχές της πρωτογενούς πρόληψης και της υποστήριξης σε επίπεδο τάξης.
- Εφαρμόζουν τεχνικές διαχείρισης της συμπεριφοράς που βασίζονται στη θετική πειθαρχία.
- Εξηγούν τη λογική και τη δομή της γνωσιακής συμπεριφορικής θεραπείας (ΓΣΘ).
- Σχεδιάζουν περιβάλλοντα που ευνοούν τη συναισθηματική ασφάλεια, την ένταξη και την ανθεκτικότητα.
- Προσδιορίζουν βασικούς παράγοντες κινδύνου και προστασίας στην ψυχική υγεία των εφήβων.
- Διακρίνουν τις καταστάσεις που απαιτούν παραπομπή σε επαγγελματία από εκείνες που μπορούν να διαχειριστούν εντός του σχολείου.
- Εφαρμόζουν στρατηγικές συμπεριφοράς για την υποστήριξη συναισθηματικά ευάλωτων εφήβων.
- Επικοινωνούν αποτελεσματικά με τις οικογένειες και τους επαγγελματίες κατά τη διαδικασία παραπομπής.
- Δημιουργούν συμπεριληπτικό, ψυχολογικά ασφαλές κλίμα στην τάξη και στο σχολείο.