Ενότητα 5.4: Ανάγνωση
5.4 Διαχωρισμός και μείωση των αποβλήτων: περιβαλλοντικός έλεγχος της διαχείρισης των αποβλήτων στην τάξη
5.4.1. Εισαγωγή
Σε αυτή την ενότητα θα δούμε πώς μπορούμε να μάθουμε στους μαθητές/-τριες να συνεργάζονται απρόσκοπτα για τη βιωσιμότητα του περιβάλλοντός μειώνοντας και διαχωρίζοντας τα απορρίμματα. Αυτό θα γίνει μέσω ενός παραδείγματος περιβαλλοντικού ελέγχου στην τάξη.
Αυτός ο έλεγχος θα αποτελέσει οδηγό, ώστε οι μαθητές/-τριες να μάθουν για τη διαχείριση των αποβλήτων που παράγουν στο σχολείο.
5.4.2. Στόχοι
Οι στόχοι του ελέγχου είναι οι εξής:
- Διάγνωση του περιβαλλοντικού αντίκτυπου των αποβλήτων που παράγονται από τους μαθητές/-τριες στην τάξη.
- Αναστοχασμός σχετικά με την ανάγκη αλλαγής ορισμένων αντιλήψεων και συμπεριφορών που επηρεάζουν αρνητικά το εγγύς περιβάλλον.
- Συζήτηση, σχεδιασμός και αποδοχή σχεδίων βελτίωσης που υιοθετούνται από όλα τα εμπλεκόμενα μέλη.
- Συμβολή στη βελτίωση της περιβαλλοντικής ποιότητας του εκπαιδευτικού κέντρου και του περιβάλλοντος χώρου
- Αξιολογική παρακολούθηση των μέτρων που έχουν ληφθεί.
- Παρότρυνση των εκπαιδευτικών να συμμετέχουν σε δραστηριότητες περιβαλλοντικής εκπαίδευσης.
- Αύξηση της συμμετοχής ολόκληρης της κοινότητας στη βελτίωση του εγγύς περιβάλλοντος.
5.4.3. Διάγνωση
Η διάγνωση πραγματοποιείται με την ανάλυση των διαφόρων τύπων αποβλήτων που παράγουμε ανάλογα με τη δραστηριότητα που ασκούμε στο σχολείο:
- Σχολικές μετακινήσεις: Διοξείδιο του άνθρακα και αέρια από τις διαδικασίες καύσης των κινητήρων.
- Αίθουσα διδασκαλίας: χαρτί, χαρτόνι, μπαταρίες για τηλεχειριστήρια και ρολόγια, λάμπα προβολέα, στυλό, διορθωτικό, φλούδες φρούτων, τουβλάκια.
- Πρωινό: αλουμινόχαρτο, απλό χαρτί, υπολείμματα τροφίμων, πλαστικές σακούλες, κουτάκια χυμών, πλαστικά καλαμάκια, φλούδες φρούτων.
- Αίθουσα φαγητού: υπολείμματα τροφίμων (οργανική ύλη), χαρτοπετσέτες, υπολείμματα νερού, γυαλί και κεραμικά.
- Κουζίνα: αναθυμιάσεις από την κουζίνα, μεταφορά αγαθών, χαρτοκιβώτια, πλαστικά και συσκευασίες.
- Αποδυτήρια: σαπούνι, σπατάλη νερού.
- Τουαλέτα: νερό της τουαλέτας, σαπούνι, σπατάλη νερού.
5.4.4. Τρέχουσα διαχείριση και δυνητική διαχείριση αποβλήτων
Αφού γίνει η διάγνωση για καθεμία από αυτές τις δραστηριότητες, θα εξετάσουμε ποια είναι η διαχείριση που γίνεται σήμερα και τι καλύτερο θα μπορούσε να γίνει στο μέλλον:
Δραστηριότητες/Χώροι |
Τρέχοντες/-ουσες |
Εναλλακτικές λύσεις και μέθοδοι |
Πρωινό |
Στον τυπικό κάδο ή στο πάτωμα |
- Διανομή φακέλων ή χάρτινων συσκευασιών (τύπου boc'n roll) - Ειδικοί κάδοι για κάθε απόβλητο (πλαστικό, χαρτί, οργανικά απορρίμματα) |
Τραπεζαρία/ κουζίνα |
- Όλα τα υπολείμματα πετιούνται στον ίδιο κάδο. - Ανεπαρκής έλεγχος της κατανάλωσης νερού |
- Επιλεκτικός διαχωρισμός των οργανικών απορριμμάτων από τα υπολείμματά τους. - Ατομικές και επαναχρησιμοποιήσιμες υφασμάτινες χαρτοπετσέτες. - Τοποθέτηση μετρητή νερού ή μίας κανάτας ανά τραπέζι για λελογισμένη χρήση νερού. |
Αίθουσα διδασκαλίας |
Συσσώρευση μεγάλων ποσοτήτων χαρτιού στους κάδους καθώς και πλαστικών δοχείων και αλουμινόχαρτου (απουσία οργανικής ύλης) |
- Ειδικοί κάδοι στην τάξη για κάθε απόβλητο (πλαστικό, χαρτί και υπολείμματα). - Μείωση της κατανάλωσης χαρτιού μέσω της χρήσης ηλεκτρονικών υπολογιστών και τάμπλετ. |
Σχολικές μετακινήσεις |
Ορισμένοι μαθητές/-τριες φτάνουν στο σχολείο με το δικό τους μηχανοκίνητο όχημα. |
Προώθηση εναλλακτικών, πιο υγιεινών και βιώσιμων μορφών μεταφοράς όπως η ποδηλασία, το περπάτημα ή τα μέσα μαζικής μεταφοράς. |
Αποδυτήρια/ τουαλέτα |
- Καθημερινή χρήση μεγάλης ποσότητας σαπουνιού. - Σπατάλη στο χαρτί τουαλέτας και στις χαρτοπετσέτες για το στέγνωμα των χεριών. - Υπερβολική χρήση νερού στις τουαλέτες. |
- Τοποθέτηση (οικολογικών) δοχείων σαπουνιού με σήμανση που να υποδεικνύει την ημερήσια κατανάλωση. - Αντικατάσταση των χαρτοπετσετών με στεγνωτήρες χεριών. - Κουμπιά στο καζανάκι της τουαλέτας με δύο διαφορετικές εκροές νερού. |
Δραστηριότητα: Σχεδιάστε τον δικό σας οδηγό για τη διάγνωση στην τάξη σας σύμφωνα με τις δραστηριότητες και τους χώρους όπου εκτελείται η εκπαίδευση των μαθητών/-τριών σας.
5.4.3. Ενέργειες που πρέπει να γίνουν
Μετά τη διάγνωση των αποβλήτων και τη διαχείρισή τους, έρχεται η στιγμή να προσδιοριστούν οι σχετικές ενέργειες. Ακολουθούν ορισμένες από τις ιδέες που προέκυψαν από τον σχολικό περιβαλλοντικό έλεγχο που διενεργήθηκε σε ένα σχολείο:
- Δημιουργία ενός εξατομικευμένου φαγητοδοχείου για το σχολικό γεύμα.
- Τοποθέτηση ξεχωριστών κάδων για κάθε απόβλητο: πλαστικό, χαρτί και οργανικά απορρίμματα.
- Δημιουργία μιας σχολικής μονάδας κομποστοποίησης για την παραγωγή λιπάσματος για τον κήπο ή τον σχολικό κήπο μέσω της αξιοποίησης των οργανικών απορριμμάτων.
- Ανάθεση στους μικρότερους μαθητές/-τριες του εργαστηρίου «μείωση, επαναχρησιμοποίηση και ανακύκλωση» με σκοπό την ευαισθητοποίηση, την ερμηνεία και τη διδασκαλία των νέων προτάσεων στους μαθητές/-τριες όλων των ηλικιών, την ενίσχυση της συμμετοχής τους όπως και τη συνεισφορά τους με νέες πρωτοβουλίες.
- Θέσπιση ενός ετήσιου βραβείου που δίνεται στην τάξη που θα έχει επιτύχει τα καλύτερα αποτελέσματα σε κάποιον από τους δείκτες του ελέγχου (για παράδειγμα, η τάξη με τους περισσότερους μαθητές/-τριες που φέρνουν φαγητοδοχεία με κολατσιό, η τάξη με τους περισσότερους μαθητές/-τριες που έρχονται με ποδήλατο ή περπατώντας κ.α.).
- Εισήγηση προς το σχολείο για τη βελτίωση της βαθμολογικής βαρύτητας των δραστηριοτήτων που συμμορφώνονται με τα κριτήρια μείωσης των περιβαλλοντικών επιπτώσεων ή βελτίωσης της διαχείρισης των αποβλήτων.
Δραστηριότητα: με βάση τα συμπεράσματα του περιβαλλοντικού ελέγχου, θεσπίστε κανονισμούς για την επίτευξη των περιβαλλοντικών στόχων. Μπορείτε να βρείτε μερικές ιδέες στον ιστότοπο του σχολείου St. Giles.