Ενότητα 1.1: Μελέτη Περίπτωσης 1: Jack Chambers PS - Καναδάς
Ποια ανάγκη ή πρόβλημα αντιμετωπίζεται;
Η μελέτη περίπτωσης 1 αφορά ένα σχολικό πρόγραμμα που υλοποιήθηκε σε ένα δημοτικό σχολείο του Καναδά. Το συγκεκριμένο παράδειγμα επιλέχθηκε επειδή αποτελεί ένα σύνθετο έργο, στο οποίο συμμετέχει τόσο η σχολική κοινότητα όσο και η τοπική κοινωνία. Η χρήση ποικίλων προσεγγίσεων και μεθόδων απαιτούσε πολλούς πόρους, τεχνικές, γνώσεις και ανθρώπινο δυναμικό, γεγονός που καθιστούσε τη διαχείριση του έργου πολύπλοκη και απαιτητική.
Η ανάγκη που αντιμετωπίζει το παρόν έργο είναι η ανεπαρκής ενημέρωση της σχολικής αλλά και της ευρύτερης κοινότητας σχετικά με τη λειτουργία της λίμνης διαχείρισης των όμβριων υδάτων και τη συμβολή της τόσο στον αστικό κύκλο του νερού όσο και στα ευρύτερα οικοσυστήματα.
Πώς γίνεται;
Οι μαθητές/-τριες της δευτέρας γυμνασίου είχαν στόχο να ενημερώσουν και να ευαισθητοποιήσουν το κοινό σχετικά με τη χρησιμότητα της λίμνης και το, ρόλο της στην διατήρηση του περιβάλλοντος. Για τον σκοπό αυτό, χρησιμοποίησαν μια ποικιλία μεθόδων, όπως ντοκιμαντέρ, έργα τέχνης σε δημόσιους χώρους, συνθήματα, συνεργασίες με τον Δήμο και συμμετοχή στο πρόγραμμα «Υιοθετώ ένα πάρκο». Οι μαθητές/-τριες δημιούργησαν ένα ντοκιμαντέρ με θέμα τη λειτουργία και τη χρησιμότητά της λίμνης. Στη συνέχεια οργάνωσαν ένα καλλιτεχνικό δρώμενο όπου η σχολική κοινότητα παρουσίασε ξύλινα ομοιώματα αμφιβίων και ερπετών. Πάνω από 800 αμφίβια και ερπετά τοποθετήθηκαν στην περίφραξη του σχολείου ως δημόσιο έργο τέχνης. Το σύνθημα «Μόνο βροχή στης λίμνης την περιοχή» συνέβαλε στην ενημέρωση του κοινού. Οι μαθητές/-τριες συνεργάστηκαν με πολίτες του Λονδίνου για να σχεδιάσουν νέες πινακίδες για τις λίμνες όμβριων υδάτων, οι οποίοι/-ες τελικά αποφάσισαν να συμμετάσχουν στο πρόγραμμα «Υιοθετώ ένα πάρκο».
Ποιος είναι ο αντίκτυπος για τους/τις εκπαιδευτικούς, τους μαθητές/-τριες, την κοινότητα;
Οι μαθητές/-τριες, χρησιμοποιώντας τις παραπάνω μεθόδους κατά τη διάρκεια του έργου, κατάφεραν να ευαισθητοποιήσουν τη σχολική κοινότητα, συμπεριλαμβανομένων άλλων μαθητών/-τριών και καθηγητών/-τριών αλλά και την ευρύτερη κοινότητα, σχετικά με την αξία της διαχείρισης των όμβριων υδάτων. Παράλληλα με την αύξηση της ευαισθητοποίησης, το έργο παρείχε εκπαιδευτική αξία, ευκαιρίες συνεργασίας και αναγνωρισιμότητα. Η σχολική κοινότητα και τα υπόλοιπα μέρη της τοπικής κοινότητας είχαν την ευκαιρία να συνεργαστούν και να αποκομίσουν εκπαιδευτική αξία μέσω της ενημέρωσης για το περιβάλλον και την ανάγκη προστασίας του. Το ντοκιμαντέρ των μαθητών/-τριών κέρδισε το βραβείο Best Project στο Water Docs School Action Project. Έτσι, αναγνωρίστηκαν ευρέως οι προσπάθειές τους ενώ ενθαρρύνθηκαν κι άλλα άτομα να υιοθετήσουν πράσινες πρακτικές.