Ενότητα 1.1 Ανάγνωση
Εισαγωγή
Ένας/Μια εκπαιδευτικός μπορεί να συμβάλει σε ένα πράσινο έργο εκπαιδεύοντας τους μαθητές/-τριες πάνω σε περιβαλλοντικά ζητήματα, αποτελώντας παράδειγμα προώθησης βιώσιμων πρακτικών στην τάξη και στο σχολείο και παροτρύνοντας τους μαθητές/-τριες να αναλάβουν δράση στην κοινότητά τους. Αυτό μπορεί να περιλαμβάνει την προσθήκη σχεδίων μαθημάτων με περιβαλλοντικά θέματα, τη διοργάνωση προγραμμάτων ανακύκλωσης ή εκδηλώσεων καθαρισμού και την ενθάρρυνση της συμμετοχής των μαθητών/-τριών σε τοπικές προσπάθειες προστασίας του περιβάλλοντος. Επιπλέον, ένας/μια εκπαιδευτικός μπορεί να συνεργαστεί με το σχολείο και την κοινότητα για την υλοποίηση πράσινων πρωτοβουλιών, όπως η εγκατάσταση ηλιακών συλλεκτών ή η δημιουργία ενός κοινοτικού κήπου. Γενικότερα, ο/η εκπαιδευτικός μπορεί να διαδραματίσει καθοριστικό ρόλο στην καλλιέργεια μιας κουλτούρας περιβαλλοντικής μέριμνας όπως και στην προώθηση βιώσιμων πρακτικών στην κοινότητα.
Ένα πράσινο έργο σε ένα δημοτικό σχολείο μπορεί να είναι πολύ απλό, π.χ. η συλλογή των σκουπιδιών που παράγονται στην τάξη και ο διαχωρισμός τους για ανακύκλωση. Ωστόσο βοηθά τους/τις εκπαιδευτικούς να μάθουν τις βασικές έννοιες της θεωρίας διαχείρισης έργων, ώστε αφενός να αποκτήσουν μια πιο ολιστική προσέγγιση του έργου και αφετέρου να μην παραβλέψουν ορισμένα στοιχεία που θα κάνουν τη ζωή τους ευκολότερη και το έργο πιο επιτυχημένο.
Πολλά σχολεία αναγνωρίζουν τα οφέλη της εκπόνησης έργων για την οργάνωση του σχολείου και την επίτευξη των μαθησιακών στόχων. Ωστόσο, η διαχείριση ενός έργου μπορεί να αποδειχθεί πολύπλοκη και οι εκπαιδευτικοί ίσως να μην γνωρίζουν πώς να αξιοποιήσουν τα διαθέσιμα εργαλεία για να απλοποιήσουν την όλη διαδικασία. Τα συστήματα διαχείρισης έργων μπορούν να βοηθήσουν στον καθορισμό των εργασιών, στη δημιουργία χρονοδιαγραμμάτων, στην κατανομή των πόρων και στον εντοπισμό των κινδύνων. Με τη χρήση εργαλείων διαχείρισης έργων, οι εκπαιδευτικοί μπορούν να βελτιώσουν την επικοινωνία και τη συνεργασία, καθιστώντας τις μαθησιακές δραστηριότητες πιο ελκυστικές και αποτελεσματικές.
Μαθησιακά αποτελέσματα
Σε αυτή την ενότητα, οι συμμετέχοντες/-ουσες θα μάθουν πώς να συνεργάζονται και να βρίσκουν ιδέες για την ανάπτυξη στρατηγικών και λύσεων. Οι συμμετέχοντες/-ουσες θα μάθουν πώς να χρησιμοποιούν τις αρχές διαχείρισης έργων για να καθορίζουν με σαφήνεια τις ευθύνες της ομάδας και να παρακολουθούν την πρόοδο προς την επίτευξη των στόχων του εκάστοτε έργου (Εικόνα 1).

Εικόνα 1: Αρχές διαχείρισης έργων που διευκολύνουν τη διδασκαλία
ΕΝΑΡΞΗ -> ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ -> ΕΚΤΕΛΕΣΗ -> ΠΑΡΑΚΟΛΟΥΘΗΣΗ ΚΑΙ ΕΛΕΓΧΟΣ -> ΟΛΟΚΛΗΡΩΣΗ
Με την ολοκλήρωση του μαθήματος, οι συμμετέχοντες/-ουσες θα αποκτήσουν την ικανότητα να χρησιμοποιούν συστήματα διαχείρισης έργων για να βελτιώνουν την επικοινωνία και τη συνεργασία. Θα αναπτύξουν στρατηγικές βελτίωσης της ποιότητας της διδασκαλίας καθώς και προώθησης ίσων ευκαιριών μάθησης και εξέλιξης. Θα μάθουν επίσης πρακτικές λύσεις που μπορούν να υλοποιηθούν στις εκπαιδευτικές τους κοινότητες και τάξεις, κάτι που θα οδηγήσει σε επιτυχημένα αποτελέσματα έργων.
Το μάθημα θα βοηθήσει τους συμμετέχοντες/-ουσες:
Να κατανοήσουν τον ρόλο τους ως εκπαιδευτικοί και την αξία της ομαδικής εργασίας.
Να εξετάζουν και να επικαιροποιούν τις μεθόδους διδασκαλίας τους, αναδεικνύοντας παράλληλα τα δυνατά τους σημεία.
Να χρησιμοποιούν με αποτελεσματικό τρόπο διάφορα εργαλεία επικοινωνίας και διαχείρισης.
Να σχεδιάζουν έργα και να προβλέπουν την ποιότητα, τις χρονικές προθεσμίες και το κόστος.
Να υλοποιούν διαδικασίες για την αποτελεσματική διαχείριση των πόρων, της επικοινωνίας, των κινδύνων και των αλλαγών.
Να εκτελούν και να επιτηρούν με επιτυχία τα έργα.
Να αναπτύξουν ηγετικές και οργανωτικές δεξιότητες διαχείρισης έργων, ομάδων και ενδιαφερομένων μερών.
Ένα μάθημα διαχείρισης έργου μπορεί να προσφέρει σε έναν/μια εκπαιδευτικό μια σειρά από οφέλη που θα βελτιώσουν τη διδακτική του/της πρακτική, όπως:
Βελτίωση της οργάνωσης και της διαχείρισης του χρόνου: Οι τεχνικές διαχείρισης έργων μπορούν να βοηθήσουν τους/τις εκπαιδευτικούς να σχεδιάζουν και να οργανώνουν τα μαθήματά τους με πιο αποτελεσματικό τρόπο, αξιοποιώντας στο έπακρο τον χρόνο τους στην τάξη.
Καλύτερη επικοινωνία και συνεργασία: Οι αρχές διαχείρισης έργων, όπως η διαχείριση των ενδιαφερόμενων μερών, η δυναμική της ομάδας και οι στρατηγικές επικοινωνίας, βοηθούν τους/τις εκπαιδευτικούς να συνεργάζονται αποτελεσματικά με συναδέλφους/-ισσές τους, το προσωπικό και τους μαθητές/-τριες.
Αυξημένη ευελιξία και προσαρμοστικότητα: Οι διάφορες μεθοδολογίες διαχείρισης έργων, όπως ο κύκλος PDCA (Σχεδιασμός, υλοποίηση, έλεγχος, δράση), ωθούν τους/τις εκπαιδευτικούς να βελτιώνουν συνεχώς την πρακτική τους και να προσαρμόζουν εύκολα την προσέγγισή τους όταν απαιτείται.
Αποτελεσματικότερη παρακολούθηση και αξιολόγηση της προόδου των μαθητών/-τριών: Τα εργαλεία και οι τεχνικές διαχείρισης έργων μπορούν να βοηθήσουν τους/τις εκπαιδευτικούς να παρακολουθούν και να αξιολογούν αποτελεσματικότερα την πρόοδο των μαθητών/-τριών και να προσαρμόζουν τις μεθόδους διδασκαλίας τους ανάλογα με τις εκάστοτε ανάγκες.
Περισσότερες ευκαιρίες επαγγελματικής ανάπτυξης: Οι δεξιότητες διαχείρισης έργων μπορούν να αξιοποιηθούν σε άλλους τομείς της διδασκαλίας και μπορούν να δημιουργήσουν ευκαιρίες για τους/τις εκπαιδευτικούς ώστε να αναλάβουν ηγετικούς ρόλους και να εξελιχθούν περαιτέρω στην επαγγελματική τους ζωή.
Αν και η διαχείριση έργων ενδέχεται να φαίνεται πολύπλοκη και περιττή για τα απλά πράσινα έργα των δημοτικών σχολείων, οι εκπαιδευτικοί μπορούν να γίνουν πιο αποδοτικοί/-ές, αποτελεσματικοί/-ές και ευπροσάρμοστοι/-ες ενσωματώνοντας τις αρχές και τα εργαλεία της στη διδακτική τους πρακτική, γεγονός που θα οδηγήσει τελικά σε μια βελτιωμένη μαθησιακή εμπειρία για τους μαθητές/-τριές τους.
Σκεφτείτε μερικά πράσινα σχολικά έργα που θα μπορούσαν να επωφεληθούν από τη διαχείριση έργων και, στη συνέχεια, επιλέξτε ένα (Μπορείτε να προσαρμόσετε τις πληροφορίες σχετικά με τη διαχείριση έργων στο παράδειγμά σας)!